Czynności prymarne w logopedii
March 2025

Czynności prymarne w logopedii. Tom 1

Logopedia dla Praktyków, czyli jakość, efektywność i terapia oparta na dowodach 

Nienormatywna wymowa, podobnie jak dysfunkcje oddychania czy połykania, często wiąże się z nieprawidłową budową narządów mowy. To dlatego, że z jednej strony struktura warunkuje funkcję, a z drugiej – nieprawidłowo przebiegająca funkcja może modyfikować rozwój anatomiczny narządu żucia, także artykulacji. Terminu „czynności prymarne” używa się w logopedii po to, by opisać właśnie takie zależności. Stoi za nim koncepcja zakładająca związki pomiędzy niewerbalnymi aktywnościami przestrzeni orofacjalnej a mową. Wykazanie tych zależności to wynik połączenia wiedzy z zakresu ortodoncji, neurologii, pediatrii, laryngologii i logopedii oraz przeprowadzonych badań, również logopedycznych.

Czynności prymarne to system powiązanych niewerbalnych aktywności odbywających się w zespole ustno-twarzowo-gardłowym, które wpływają na rozwój sprawności artykulacyjnej na każdym etapie rozwoju człowieka.

W kolejnych rozdziałach monografii są prezentowane obszary interdyscyplinarnej wiedzy – od charakterystyki anatomii i fizjologii aparatu mowy po wskazanie związków między rozwojem artykulacji (lub jej zaburzeniami) a kształtowaniem odruchów w najwcześniejszym okresie życia, właściwą postawą, a także prawidłowym oddychaniem i spożywaniem pokarmów. […] Logopedzi dostają kompendium wiedzy, która pozwoli diagnozować dziecko od okresu prenatalnego po okres dorastania, szczególnie w zakresie zaburzeń rozwoju anatomii i funkcjonowania obszarów ze sfery orofacjalnej, oraz ułatwi postępowanie logopedyczne w ich normowaniu.

Z recenzji dr hab. Aliny Maciejewskiej, prof. UwS

Kodowanki tematyczne dla dzieci
April 2025

Kodowanki tematyczne dla dzieci

Książka to zbiór zakodowanych wyrazów zawartych w 111 kodowankach. Są one podzielone tematycznie na 37 kategorii (np. zawody, gatunki roślin, zwierzęta, miasta). Zadaniem dziecka jest odkodowanie ich za pomocą podanych szyfrów i zapisanie we wskazanym miejscu. Taka forma nauki to świetna zabawa, a zarazem doskonały sposób na rozwijanie koncentracji, spostrzegawczości oraz umiejętności kodowania u najmłodszych. Rozwiązania zadań można znaleźć na końcu książki.

Książka należy do kolekcji i pakietu ZABAWY W KODOWANIE.

Tymon i ja
April 2025

Tymon i ja

Propozycje zajęć z wykorzystaniem narracji i tworzenia historii

Serie produktów

Tymon i ja to publikacja, której celem jest stworzenie własnego bohatera i wymyślenie historii z jego udziałem. Tworzenie swojej postaci ma na celu możliwość znalezienia punktu odniesienia do własnych przeżyć, porównanie siebie i kogoś innego. Może to ułatwić rozmowę na temat swoich emocji i sposobów radzenia sobie z nimi. 

Książka składa się z dziesięciu rozdziałów – projektów, które przeprowadzą czytelnika przez proces tworzenia postaci i opowieści. Omówiono w nich jego najważniejsze elementy, takie jak wygląd i tożsamość bohatera, jego mocne i słabe strony czy struktura historii. Zaproponowano również stworzenie krótkich dzieł kultury – gry planszowej i komiksu, a także wskazano popularne i wykorzystywane przez innych twórców elementy, które można zawrzeć w stworzonej przez siebie charakterystyce postaci.

Mutyzm wybiórczy
April 2025

Mutyzm wybiórczy

Zbiór ćwiczeń do wykorzystania przez rodziców i specjalistów

Książka Mutyzm wybiórczy. Zbiór ćwiczeń do wykorzystania przez rodziców i specjalistów zawiera gotowe strategie postępowania oraz arkusze ułatwiające zaplanowanie pomocy i śledzenie pozytywnych rezultatów. Materiały te można wykorzystać w pracy z dzieckiem lub nastolatkiem z mutyzmem wybiórczym w domu, w szkole albo w innym otoczeniu – zależnie od potrzeb i możliwości. Korzystając z wieloletniego doświadczenia, autorki – Maggie Johnson, uznana ekspertka w zakresie terapii mutyzmu wybiórczego, i Junhua Reitman, specjalistka zajmująca się szkoleniem rodziców – pokazują, jak dziecko może przezwyciężyć trudności dzięki wdrożeniu zaprezentowanych w książce ćwiczeń i strategii. Ćwiczenia są przeznaczone do wykonywania w trakcie codziennych rutynowych czynności w domu i szkole. Każde z nich zostało podzielone na sekwencje małych kroków, tak aby można było bez trudu śledzić postępy dziecka. 

Ćwiczenia odnoszą się do takich sytuacji społecznych, jak: 

  • korzystanie z toalety w szkole
  • uczestniczenie w spotkaniach towarzyskich
  • zabawa z rówieśnikami
  • inicjowanie rozmowy
  • zabieranie głosu w klasie i czynne uczestnictwo w lekcji
  • wspólne posiłki z kolegami i koleżankami. 

Zbiór ten będzie nieocenioną pomocą dla rodziców, nauczycieli, logopedów, pedagogów, psychologów oraz innych specjalistów, a także dla każdej osoby, która poszukuje zestawu skutecznych narzędzi umożliwiających przezwyciężenie mutyzmu wybiórczego. Publikacja stanowi przydatne rozszerzenie książki Mutyzm wybiórczy. Kompendium wiedzy – przedstawia gotowe rozwiązania problemów, które zostały tam omówione. 

Małe kroki prowadzą do dużych zmian, lecz najtrudniejsze są początki. Ta książka pomoże Wam zrobić pierwszy krok. 

Moc relacji
April 2025

Moc relacji

Gra planszowa wspierająca rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych

„Moc relacji” to gra planszowa opracowana przede wszystkim dla uczniów z trudnościami w nabywaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych. Doskonale sprawdzi się w pracy specjalistów prowadzących zajęcia z dziećmi w wieku szkolnym: trenerów TUS, wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych. Może być także świetną pomocą dla rodziców szukających wartościowych sposobów spędzania wolnego czasu z dziećmi.

Gracze kolejno rzucają kostką i poruszają się pionkami po planszy podzielonej na 4 obszary symbolizujące różne przestrzenie społeczne: dom, szkołę, sklep i inne miejsca publiczne. Po drodze trafiają na określone pola specjalne i wykonują różne akcje, np. losują karty z określonej kategorii, a następnie odpowiadają na pytania o odczuwane emocje czy sposoby zachowania w różnych sytuacjach. W ten sposób przy okazji dobrej zabawy gracze trenują różne kompetencje społeczne. Uczą się między innymi:

  • inicjowania rozmowy
  • zadawania pytań
  • proszenia o pomoc
  • rozwiązywania konfliktów w sposób akceptowalny społecznie
  • odczytywania intencji i przyjmowania perspektywy innych osób
  • rozpoznawania i nazywania emocji, a także swoich mocnych i słabszych stron
  • wyrażania własnego zdania i szanowania przy tym granic innych osób.

Gra przeznaczona jest dla 2–5 osób. 

W skład zestawu wchodzą:

  • duża plansza do gry podzielona na 4 obszary: W DOMU, W SZKOLE, W SKLEPIE, RÓŻNE
  • 160 kart z pytaniami i poleceniami (40 z każdej kategorii)
  • 5 pionków
  • kostka do gry
  • zeszyt z opisem gry i omówieniem trudności, z jakimi mierzą się uczniowie w różnych relacjach społecznych.
Autyzm i edukacja
April 2025

Autyzm i edukacja

O czym powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele

W swoim zwięzłym poradniku Temple Grandin omawia istotne kwestie dotyczące nauki w szkole, z którymi każdego dnia mierzą się dzieci z ASD oraz ich rodzice i nauczyciele. Autorka, znana propagatorka wiedzy o autyzmie, wskazuje, co jej zdaniem stanowi wyzwanie w obszarze edukacji.

Najważniejsze z omawianych zagadnień to:

  • uczenie osób z autyzmem myślenia różnego typu
  • znaczenie wczesnej interwencji w kontekście szkolnym
  • rozwijanie talentów u uczniów w spektrum autyzmu
  • sposoby motywowania osoby z ASD
  • stawianie wysokich wymagań uczniom w spektrum.

Autorka wskazuje, co należy robić i czego należy unikać. Proponuje również praktyczne strategie oraz rozwiązania gotowe do zastosowania od razu. Wszystkie te porady opiera na własnym doświadczeniu jako osoby z autyzmem oraz na obszernych badaniach. Uważa, że edukacja dzieci z ASD powinna być skupiona wokół – zazwyczaj pomijanych – mocnych stron tych osób, tak aby uczniowie w spektrum mogli zaznaczyć swój wyjątkowy wkład w otaczającą ich rzeczywistość.
 

Na tropie pór roku. Wiosna
May 2025

Na tropie pór roku. Wiosna

Materiały dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Niniejsza publikacja jest przeznaczona dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz mających trudności w nauce. Stanowi część pakietu „Na tropie pór roku” – zestawu czterech części kart pracy odpowiadających poszczególnym porom roku („Jesień”, „Zima”, „Wiosna”, „Lato”). 

W części „Wiosna” omówiono m.in. następujące tematy:

  • pierwsze zwiastuny wiosny
  • zwierzęta leśne i hodowlane
  • Wielkanoc oraz inne wiosenne święta
  • ruch obiegowy Ziemi
  • zmiany klimatu
  • zakupy stacjonarne i w Internecie.

Wewnątrz publikacji znajdziemy rozmaite typy zadań, m.in.:

  • czytanki i ćwiczenia sprawdzające czytanie ze zrozumieniem
  • zadania tekstowe z obliczeniami zegarowymi
  • dopasowywanie podpisów do zdjęć
  • uzupełnianie tekstów z lukami
  • rozsypanki wyrazowe
  • kodowanki
  • i wiele, wiele innych!

Pracując z publikacją, uczeń rozwija różne umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej. Materiał jest zgodny z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
 

Na tropie pór roku. Lato
May 2025

Na tropie pór roku. Lato

Materiały dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Niniejsza publikacja jest przeznaczona dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz mających trudności w nauce. Stanowi część pakietu „Na tropie pór roku” – zestawu czterech części kart pracy odpowiadających poszczególnym porom roku („Jesień”, „Zima”, „Wiosna”, „Lato”). 

W części „Lato” omówiono m.in. następujące tematy:

  • zmysły
  • prawa i obowiązki dziecka
  • cechy lata: zjawiska pogodowe, zmiany w świecie roślin i zwierząt
  • środki transportu
  • bezpieczeństwo podczas wakacyjnych podróży
  • zakończenie szkoły.

Wewnątrz publikacji znajdziemy rozmaite typy zadań, m.in.:

  • czytanki i ćwiczenia sprawdzające czytanie ze zrozumieniem
  • zadania tekstowe z obliczeniami kalendarzowymi
  • ćwiczenia typu: prawda – fałsz
  • uzupełnianie tekstów z lukami
  • rozsypanki literowe i wyrazowe
  • kodowanki
  • i wiele, wiele innych!

Pracując z publikacją, uczeń rozwija różne umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej. Materiał jest zgodny z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.

Na tropie pór roku. Jesień
May 2025

Na tropie pór roku. Jesień

Materiały dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Niniejsza publikacja jest przeznaczona dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz mających trudności w nauce. Stanowi część pakietu „Na tropie pór roku” – zestawu czterech części kart pracy odpowiadających poszczególnym porom roku („Jesień”, „Zima”, „Wiosna”, „Lato”). 

W części „Jesień” omówiono m.in. następujące tematy:

  • zasady obowiązujące w szkole
  • bezpieczeństwo w szkole, na drodze i w cyberprzestrzeni
  • cechy jesieni: zjawiska pogodowe, zmiany w świecie roślin i zwierząt
  • jesienne święta i aktywności
  • zdrowy styl życia
  • sposoby spędzania czasu wolnego.

Wewnątrz publikacji znajdziemy rozmaite typy zadań, m.in.:

  • czytanki i ćwiczenia sprawdzające czytanie ze zrozumieniem
  • zadania tekstowe z obliczeniami pieniężnymi
  • uzupełnianie tekstów z lukami
  • ćwiczenia typu: prawda – fałsz
  • wykreślanki
  • krzyżówki
  • i wiele, wiele innych!

Pracując z publikacją, uczeń rozwija różne umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej. Materiał jest zgodny z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.

Na tropie pór roku. Zima
May 2025

Na tropie pór roku. Zima

Materiały dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Niniejsza publikacja jest przeznaczona dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz mających trudności w nauce. Stanowi część pakietu „Na tropie pór roku” – zestawu czterech części kart pracy odpowiadających poszczególnym porom roku („Jesień”, „Zima”, „Wiosna”, „Lato”). 

W części „Zima” omówiono m.in. następujące tematy:

  • Boże Narodzenie i inne zimowe uroczystości
  • cechy zimy: zjawiska pogodowe, zmiany w świecie roślin i zwierząt
  • troska o zdrowie zimą
  • role i obowiązki członków rodziny
  • kulturalne zachowanie przy stole
  • zimowy wypoczynek.

Wewnątrz publikacji znajdziemy rozmaite typy zadań, m.in.:

  • czytanki i ćwiczenia sprawdzające czytanie ze zrozumieniem
  • zadania tekstowe z obliczeniami pieniężnymi
  • uzupełnianie tekstów z lukami
  • ćwiczenia typu: prawda – fałsz
  • wykreślanki
  • kodowanki
  • i wiele, wiele innych!

Pracując z publikacją, uczeń rozwija różne umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej. Materiał jest zgodny z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
 

Potwornie zakręcone zadania matematyczne
May 2025

Potwornie zakręcone zadania matematyczne

Potwornie zakręcone zadania matematyczne to atrakcyjny sposób na naukę treści matematycznych. Dzięki nim lekcje staną się ciekawsze, a uczniowie będą mieli możliwość pracy w parach lub grupach, jednocześnie bawiąc się i ucząc.

Propozycje gier zostały stworzone w oparciu o treści przeznaczone dla uczniów klas 1–3. Zadania są zróżnicowane pod względem stopnia trudności, a plansze skonstruowano tak, że każda z nich może być wykorzystywana wielokrotnie, np. podczas przerw śródlekcyjnych. Głównym celem zestawu jest samodzielna praca uczniów, która zmusza ich do podejmowania działań i myślenia.
 

Dobra rbota! Poziom A
May 2025

Dobra robota! Poziom A

Materiały do zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Serie produktów

„Dobra robota!” to zestaw trzech części kart pracy przeznaczonych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością sprzężoną oraz innymi deficytami rozwojowymi. Materiały doskonale sprawdzą się na zajęciach rewalidacyjnych w szkołach masowych, specjalnych, klasach integracyjnych czy gabinetach terapeutycznych.

Poszczególne części „Dobrej roboty!” są zróżnicowane pod względem trudności. „Poziom A” zawiera zadania o najniższym stopniu trudności. Polegają one na przykład na:

  • łączeniu w pary kilku obrazków
  • wskazywaniu różnic między ilustracjami
  • pokonywaniu prostych labiryntów
  • pisaniu po śladzie
  • dopasowywaniu etykiet do zdjęć
  • rozwiązywaniu prostych kodowanek
  • liczeniu w zakresie 10.

Ćwiczenia rozwijają umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, a ich treść jest zgodna z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Zadania umieszczone w publikacji ćwiczą uwagę i pamięć, doskonalą percepcję wzrokową i słuchową, usprawniają grafomotorykę, a także trenują myślenie przyczynowo-skutkowe.

Sposób opracowania kart z pewnością sprawi, że uczeń będzie miał możliwość samodzielnie rozwiązać zadania, odnieść sukces i poczuć, że wykonał naprawdę dobrą robotę!