Poradnik napisany językiem lekkim, zwięzłym i jasnym, z zabawnymi przykładami z praktyki Autorki, może być lekturą przystępną dla każdego rodzica, opiekuna czy nauczyciela. Jest to pozycja dla tych, którzy chcą w sposób mądry czuwać nad poprawnym rozwojem mowy swojego dziecka, nawet jeśli dopiero czekają na narodziny upragnionego maleństwa.
W książce objaśniony jest proces mówienia oraz etapy jego rozwoju (głużenie, gaworzenie, okres melodii, wyrazu, zdania, swoistej mowy dziecięcej). Znajdują się w niej podpowiedzi, w jaki sposób wspomagać ten rozwój, nie tylko poprzez czytanie bajek, mówienie do dziecka i śpiewanie mu, ale także zajęcia ruchowe i manualne, rozmowy i uważne słuchanie. Czytelnik otrzyma również przestrogi przed zachowaniami, które mogą ten rozwój zahamować lub opóźnić.
W poradniku znajdują się informacje o przyczynach i konsekwencjach opóźnienia rozwoju mowy. Autorka tłumaczy, jak rozpoznać te nieprawidłowości, jak im zapobiegać i co robić, żeby je korygować. Porusza też istotny dziś problem nauczania języków obcych już bardzo małych dzieci. Następnie omawia zaburzenia określane jako niesamoistny opóźniony rozwój mowy.
Książka zawiera też część praktyczną. Dowiemy się z niej między innymi, kiedy należy pójść do specjalisty (i do jakiego: logopedy ogólnego, surdologopedy, neurologopedy czy balbutologopedy), a kiedy fachowa pomoc nie jest potrzebna, gdyż błędy wymowy są dopuszczalne przez normy rozwojowe.