
Autyzm i edukacja
O czym powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele
W swoim zwięzłym poradniku Temple Grandin omawia istotne kwestie dotyczące nauki w szkole, z którymi każdego dnia mierzą się dzieci z ASD oraz ich rodzice i nauczyciele. Autorka, znana propagatorka wiedzy o autyzmie, wskazuje, co jej zdaniem stanowi wyzwanie w obszarze edukacji.
Najważniejsze z omawianych zagadnień to:
- uczenie osób z autyzmem myślenia różnego typu
- znaczenie wczesnej interwencji w kontekście szkolnym
- rozwijanie talentów u uczniów w spektrum autyzmu
- sposoby motywowania osoby z ASD
- stawianie wysokich wymagań uczniom w spektrum.
Autorka wskazuje, co należy robić i czego należy unikać. Proponuje również praktyczne strategie oraz rozwiązania gotowe do zastosowania od razu. Wszystkie te porady opiera na własnym doświadczeniu jako osoby z autyzmem oraz na obszernych badaniach. Uważa, że edukacja dzieci z ASD powinna być skupiona wokół – zazwyczaj pomijanych – mocnych stron tych osób, tak aby uczniowie w spektrum mogli zaznaczyć swój wyjątkowy wkład w otaczającą ich rzeczywistość.

Moc relacji
Gra planszowa wspierająca rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych
„Moc relacji” to gra planszowa opracowana przede wszystkim dla uczniów z trudnościami w nabywaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych. Doskonale sprawdzi się w pracy specjalistów prowadzących zajęcia z dziećmi w wieku szkolnym: trenerów TUS, wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych. Może być także świetną pomocą dla rodziców szukających wartościowych sposobów spędzania wolnego czasu z dziećmi.
Gracze kolejno rzucają kostką i poruszają się pionkami po planszy podzielonej na 4 obszary symbolizujące różne przestrzenie społeczne: dom, szkołę, sklep i inne miejsca publiczne. Po drodze trafiają na określone pola specjalne i wykonują różne akcje, np. losują karty z określonej kategorii, a następnie odpowiadają na pytania o odczuwane emocje czy sposoby zachowania w różnych sytuacjach. W ten sposób przy okazji dobrej zabawy gracze trenują różne kompetencje społeczne. Uczą się między innymi:
- inicjowania rozmowy
- zadawania pytań
- proszenia o pomoc
- rozwiązywania konfliktów w sposób akceptowalny społecznie
- odczytywania intencji i przyjmowania perspektywy innych osób
- rozpoznawania i nazywania emocji, a także swoich mocnych i słabszych stron
- wyrażania własnego zdania i szanowania przy tym granic innych osób.
Gra przeznaczona jest dla 2–5 osób.
W skład zestawu wchodzą:
- duża plansza do gry podzielona na 4 obszary: W DOMU, W SZKOLE, W SKLEPIE, RÓŻNE
- 160 kart z pytaniami i poleceniami (40 z każdej kategorii)
- 5 pionków
- kostka do gry
- zeszyt z opisem gry i omówieniem trudności, z jakimi mierzą się uczniowie w różnych relacjach społecznych.