Zapowiedzi wydawnicze

 

Redakcja naukowa: Waldemar Tłokiński, Stanisław Milewski, Katarzyna Kaczorowska-Bray

Gerontologopedia

„Zakres tematyczny recenzowanej pracy zbiorowej jest dosyć szeroki ‒ można go zlokalizować na pograniczu paru dyscyplin naukowych, począwszy od gerontologii, logopedii i językoznawstwa, poprzez medycynę, neurofizjologię i neuropsychologię, do współczesnej komunikacji społecznej, zaś tematem głównym jest obecna w tytule monografii gerontologopedia, czyli logopedia wieku podeszłego. Jest to młoda, tworząca się subdyscyplina z pogranicza logopedii i gerontologii, która zajmuje się procesami komunikowania się słownego osób starszych, wyjaśnia rozwojowe zmiany związane z jakością realizowanych funkcji komunikacyjnych oraz wskazuje drogi postępowania diagnostycznego zjawisk patologii mowy i języka a także ustala metody pracy z pacjentem. Bez wątpienia recenzowana książka jest dziełem nie tylko interesującym poznawczo, napisanym przez wysokiej klasy specjalistów, ale nade wszystko jest publikacją pionierską w polskiej literaturze przedmiotu. Struktura tej publikacji zbiorowej obejmuje trzy obszerne części, których tematem przewodnim jest komunikacja (cz. I: Wprowadzenie do komunikowania w starości, cz. II: Komunikacja w procesie fizjologicznego starzenia się, oraz cz. III: Komunikacja powikłana procesami patologicznymi). […] Recenzowana praca to ważna publikacja, nowatorska w swej problematyce, o przejrzystej strukturze treści, bardzo dobrze udokumentowana i wartościowa poznawczo”.

Z recenzji prof. dra hab. Adama Zycha

Patronat: 

 

Iweta Kozłowska

Mimki budują zdania. Pomoc logopedyczna do terapii opóźnionego rozwoju mowy

ISBN 978-83-7134-147-9

„Mimki budują zdania” to wartościowa pomoc logopedyczna, która może zostać wykorzystana w programowaniu języka u dzieci z zaburzeniami mowy i komunikacji. Rodzina Mimków wprowadza dziecko w świat komunikacji językowej, umożliwiając rozwijanie poszczególnych kompetencji i sprawności językowych dzięki odpowiednio dobranemu materiałowi. Proponowane ćwiczenia nawiązują do znanych dzieciom przykładów oraz łączą następujące sfery istotne w integralnym rozwoju dziecka: ruch, słuch i wzrok. Mogą być zatem wykorzystane podczas nauki planowania wypowiedzi, budowania pierwszych zdań, rozumienia prostych pytań. Niniejsza publikacja jest interesującą propozycją mogącą posłużyć jako inspiracja w prowadzeniu oddziaływań terapeutycznych, mających na celu stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy, w pracy z dziećmi, u których rozwój mowy przebiega nienormatywnie, zwłaszcza z opóźnionym rozwojem mowy o różnej etiologii. Publikacja adresowana jest zarówno do specjalistów (logopedów, pedagogów specjalnych, terapeutów), jak i rodziców, którzy troszczą się o prawidłowy rozwój mowy dziecka.

 

Katarzyna Sadowska, Aleksandra Łojewska

Piłki. Czytanie uczestniczące dla dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się

ISBN 978-83-8080-146-2

Piłki to kolejna (po W deszczu i w słońcu oraz Antosiu na zielonej łące) publikacja z serii Czytaj i Rozmawiaj (Biblioteka AAC). Książka stanowi pomoc do nauki aktywnego czytania dla dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się i nie tylko. Zawiera prostą historię z powtarzającym się refrenem, który budzi ciekawość dziecka i mobilizuje je do odkrywania kolejnej strony. Dołączone do książki symbole obrazkowe (PCS) umożliwiają dziecku z trudnościami w porozumiewaniu się branie czynnego udziału w czytaniu tekstu, zastępując słowa, których nie potrafi wypowiedzieć, a dzieciom z autyzmem, które potrzebują szczególnej wizualizacji, pozwalają dodatkowo lepiej zrozumieć czytany tekst. Książka jest doskonałym pretekstem do nauki podejmowania i prowadzenia dialogu, zadawania pytań, komentowania. Zachęca również do wspólnych zabaw wokół tekstu.

 

Christine Meier, Judith Richle

Sensorycznie każdego dnia. Propozycje zajęć dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego

ISBN 978-83-8080-150-9

Autorki niniejszej książki, ergoterapeutki, przygotowały praktyczną pomoc dla każdego zainteresowanego problematyką zaburzeń przetwarzania sensorycznego u dzieci. W publikacji przedstawiły w przystępny sposób najważniejsze informacje o wspomnianych zaburzeniach (oparte na teorii integracji sensorycznej A. Jean Ayres) oraz propozycje zajęć, skategoryzowane według obszarów stymulacji sensorycznej, które można zrealizować bez dużego wysiłku i zbędnych kosztów. Zawarły tu również wiele przydatnych wskazówek dla rodziców na temat trudnych sytuacji w życiu codziennym. Książka została tak zaprojektowana, by zachęcić do aktywnego uczestniczenia w procesie terapeutycznym, między innymi poprzez notowanie na niezapełnionych stronach własnych pomysłów i modyfikacji zabaw, te ostatnie bowiem z łatwością dostosujemy do indywidualnych potrzeb dziecka. Takie podejście wzmacnia współpracę między terapeutą a rodzicem, przyczyniając się do intensywniejszego i radośniejszego rozwoju małych pacjentów.

Elżbieta i Witold Szwajkowscy

Rymowane ćwiczenia wyrazistości mowy

ISBN 978-83-8080-145-5

Książka przeznaczona jest dla wszystkich, którzy są zainteresowani doskonaleniem wyrazistości mowy. A kto powinien być tym zainteresowany? Każdy, kto często lub nawet tylko okazjonalnie wypowiada się publicznie. Oprócz aktorów i lektorów, dla których prawidłowa wymowa jest powinnością zawodową, są to nauczyciele, wykładowcy, dziennikarze, duchowni, politycy, prawnicy, przewodnicy wycieczek, ale nie tylko. W interesie każdej dbającej o reputację firmy czy instytucji jest to, żeby reprezentujący ją pracownicy w kontakcie z klientami lub interesantami umieli wypowiadać się prawidłowo nie tylko pod względem sensu i znaczenia używanych słów oraz sformułowań, ale także ich brzmienia. Ćwiczenia mają postać wierszyków, od bardzo króciutkich dwuwersowych po nieco dłuższe kilkunastowersowe formy.

[…] są pełne wdzięku, zdarzają się w nich zabawne skojarzenia, paradoksalne pointy. Proste rytmy łatwo wpadają w ucho, ułatwiając zapamiętanie i powtarzanie tekstu nie tylko w formie czytanej, ale też mówionej. Są atrakcyjnym uzupełnieniem żmudnych i nieraz monotonnych ćwiczeń dykcji. Wierszyki-ćwiczenia są poprzedzone krótkimi wyjaśnieniami metodycznymi. Autorzy, uwzględniając różną znajomość prawideł poprawnej polskiej wymowy, starają się dostarczyć podstawowe informacje, które pozwolą czytelnikowi prawidłowo wykonać ćwiczenie. Co ważne, wyjaśnienia te są podane w uproszczonej, przystępnej formie. Pod wierszykami Autorzy zamieszczają spis wyrazów ćwiczonych w danym tekście. Uzupełniają go też o inne wyrazy z tym samym problemem dykcji, co jest, moim zdaniem, bardzo cenną podpowiedzią, zachętą do samodzielnego tworzenia ćwiczeń tekstowych przez ćwiczącego.

Z recenzji Marii Bończykowej (logopedy i nauczyciela techniki mowy)

 

Renata Paździo

101 pomysłów na terapię percepcji wzrokowej. Stymulowanie, rozwijanie, usprawnianie funkcji wzrokowych

ISBN 978-83-8080-127-1

Publikacja „101 pomysłów na terapię percepcji wzrokowej” to narzędzie pracy wydane w formie teczki terapeutycznej. Teczka zawiera 120 ćwiczeń, a 318 kart pracy (ponieważ jednemu ćwiczeniu przypisanych jest np. 5–6 kart pracy). Zadania służą stymulacji, rozwijaniu i usprawnianiu percepcji wzrokowej w zakresie:

  • stałości spostrzegania,
  • spostrzegania figury i tła,
  • spostrzegania stosunków przestrzennych, 
  • spostrzegania położenia przedmiotów w przestrzeni, 
  • koordynacji wzrokowo-ruchowej, 
  • analizy i syntezy wzrokowej.

Teczka przeznaczona jest dla specjalistów w zakresie terapii pedagogicznej, pedagogów, psychologów, nauczycieli kształcenia zintegrowanego, nauczycieli przedszkola oraz rodziców dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Temple Grandin, Sean Barron

Niepisane reguły relacji międzyludzkich. Zawiłości życia w społeczeństwie z perspektywy osoby autystycznej

ISBN 978-83-7744-139-8

Od wczesnych lat dziecięcych zmagali się z trudnościami wynikającymi z autyzmu, ale obecnie Temple Grandin i Sean Barron to osoby szczęśliwe, znane i spełnione w społeczeństwie. Osiągnęli ten sam cel, jednak drogi, którymi do niego dotarli, były całkiem różne. Zachowania społeczne Temple kontrolował jej logiczny umysł, podczas gdy zachowania społeczne Seana sterowane były przez emocje. Oboje ostatecznie pogodzili się ze światem społecznym i znaleźli w nim dla siebie miejsce. Dlatego też ich historie, sugestywnie ukazane w tej książce, są fascynujące i pouczające dla każdego – niezależnie od tego, czy jest osobą z autyzmem, opiekunem takiej osoby, czy po prostu interesuje go spojrzenie na społeczeństwo z perspektywy outsidera.

 

 

Magdalena Hinz

Karty pracy na koncentrację. Edukacja wczesnoszkolna

ISBN 978-83-8080-142-4

Publikacja zawiera 100 kart pracy z ćwiczeniami na koncentrację. Koncentracja to umiejętność, którą powinien posiadać każdy uczeń. Bez niej żadne dziecko nie może efektywnie się uczyć i uczestniczyć w lekcjach. Ważne jest więc, aby wszyscy uczniowie, a szczególnie ci, którzy mają problemy z koncentracją, systematycznie wykonywali różnego rodzaju ćwiczenia kładące nacisk na usprawnianie tej umiejętności. Zadania znajdujące się w tej publikacji zostały przygotowane dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. W większości opierają się na materiale obrazkowym (w kilku ćwiczeniach również na materiale literowym i wyrazowym). Wykorzystane ilustracje w przeważającej części są kolorowe, dzięki czemu karty będą bardziej atrakcyjne dla dzieci.

Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Ja w świecie kultury i rozrywki. Mój czas wolny

ISBN 978-83-8080-117-2

„Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną” to seria książek opracowana na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. Będzie ona pomocna dla nauczycieli i terapeutów podczas realizacji treści nauczania i wychowania zawartych w podstawie programowej. W tej książce przedstawiono zagadnienia dotyczące działów „Ja w świecie kultury i rozrywki” oraz „Mój czas wolny”. Do ich omówienia wykorzystano zdjęcia. Na stronach parzystych znajdują się fotografie dla ucznia. Na stronach nieparzystych – pytania, które czyta nauczyciel, terapeuta lub rodzic. Pierwsze pytania dotyczą zdjęcia. Kolejne pomagają zdobyć lub utrwalić dodatkowe wiadomości i umiejętności związane z omawianym tematem. Ostatnie pytania dotyczą doświadczeń ucznia. Pod pytaniami umieszczono ćwiczenia dla dziecka, dzięki którym ma ono utrwalić zdobyte informacje.

Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Budowanie własnej tożsamości

ISBN 978-83-8080-115-8

„Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną” to seria książek opracowana na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. Będzie ona pomocna dla nauczycieli i terapeutów podczas realizacji treści nauczania i wychowania zawartych w podstawie programowej. W tej książce przedstawiono zagadnienia dotyczące działu „Budowanie własnej tożsamości”. Do ich omówienia wykorzystano zdjęcia. Na stronach parzystych znajdują się fotografie dla ucznia. Na stronach nieparzystych – pytania, które czyta nauczyciel, terapeuta lub rodzic. Pierwsze pytania dotyczą zdjęcia. Kolejne pomagają zdobyć lub utrwalić dodatkowe wiadomości i umiejętności związane z omawianym tematem. Ostatnie pytania dotyczą doświadczeń ucznia. Pod pytaniami umieszczono ćwiczenia dla dziecka, dzięki którym ma ono utrwalić zdobyte informacje.

Marcelina Surowiecka

Jestem dorosły – będę tak żyć. Program nauczania przeznaczony dla uczniów szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi

ISBN 978-83-8080-144-8

Program nauczania Jestem dorosły – będę tak żyć przeznaczony jest dla uczniów z niepełnosprawności intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi uczęszczających do szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy. Dotyczy bloku przedmiotów objętych podstawą programową: funkcjonowanie osobiste i społeczne, przysposobienie do pracy, zajęcia rozwijające komunikowanie się i zajęcia kształtujące kreatywność. Szczególne miejsce w programie zajmują treści kształcenia przedmiotu przysposobienie do pracy. Zostały podzielone na pięć uniwersalnych obszarów, które można realizować z uczniami bez względu na rodzaj niepełnosprawności, dlatego też program jest otwarty na modyfikacje i poszerzanie swojego zakresu. Wyróżnione w opracowaniu obszary przysposobienia do pracy to gospodarstwo domowe, zajęcia kulinarne, rękodzieło, technologia informacyjna i prace biurowe oraz aktywność na rynku pracy. Program nauczania Jestem dorosły – będę tak żyć jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej.

Anna Miechowska

Znów mówię – pokonać afazję. Zestaw ćwiczeń

ISBN 978-83-8080-148-6

Opracowane ćwiczenia mają na celu usprawnienie zdolności komunikacyjnych i językowych człowieka z uszkodzeniem mózgu, któremu przebieg choroby uniemożliwia spontaniczne sformułowanie wypowiedzi w tematach mu najbliższych, codziennych. Chory nie tylko odblokowuje się komunikacyjnie, ale wzmacnia się jego poczucie własnej wartości, kiedy jest w stanie porozumieć się (nawet jeśli tworzone komunikaty nadal są schematyczne) z najbliższym otoczeniem, co przełamuje poczucie bezradności i izolacji. Książka została opracowana z myślą o terapeutach i rodzinach osób, które z powodu trudności językowych odcinają się od otoczenia, nie podejmują prób komunikowania swoich potrzeb, zniechęcają się początkowymi lub wieloletnimi porażkami. W takiej sytuacji każde ćwiczenie ukończone sukcesem jest na wagę złota. Stąd bardzo wąski, ale i przemyślany zakres zadań w publikacji.

 

Renata Naprawa, Alicja Tanajewska, Cecylia Mach, Krystyna Szczepańska

Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów, realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. II etap edukacyjny

ISBN 978-83-080-090-8

Publikacja będzie pomocna w codziennej pracy nauczycieli i wychowawców edukacji wczesnoszkolnej; nauczycieli specjalistów: terapeutów, logopedów, oligofrenopedagogów; pedagogów i psychologów. Ułatwi nauczycielom dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także możliwości psychofizycznych ucznia w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych oraz zajęć specjalistycznych. Może być ona w pełni wykorzystana podczas tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów posiadających orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim. Publikacja powstała również z myślą o uczniach:

• posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania oraz indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego;

• posiadających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;

• z trudnościami w nauce wynikającymi z deficytów rozwojowych typu dysleksja, dysortografia, dysgrafia;

• ujawniających trudności w nauce matematyki (dyskalkulia);

• ze stwierdzonymi zaburzeniami w zachowaniu, nadpobudliwością ruchową, ADHD;

• słabowidzących i słabosłyszących oraz z niedosłuchem;

• przewlekle chorych (cukrzyca, epilepsja, porażenie mózgowe);

• w stosunku do których stwierdzono potrzebę udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (nieposiadających ani opinii, ani orzeczenia).

 

Renata Naprawa, Alicja Tanajewska, Cecylia Mach, Krystyna Szczepańska

Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów, realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny

ISBN 978-83-080-089-2

Publikacja będzie pomocna w codziennej pracy nauczycieli i wychowawców edukacji wczesnoszkolnej; nauczycieli specjalistów: terapeutów, logopedów, oligofrenopedagogów; pedagogów i psychologów. Ułatwi nauczycielom dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także możliwości psychofizycznych ucznia w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych oraz zajęć specjalistycznych. Może być ona w pełni wykorzystana podczas tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów posiadających orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim. Publikacja powstała również z myślą o uczniach:

• posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania oraz indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego;

• posiadających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;

• z trudnościami w nauce wynikającymi z deficytów rozwojowych typu dysleksja, dysortografia, dysgrafia;

• ujawniających trudności w nauce matematyki (dyskalkulia);

• ze stwierdzonymi zaburzeniami w zachowaniu, nadpobudliwością ruchową, ADHD;

• słabowidzących i słabosłyszących oraz z niedosłuchem;

• przewlekle chorych (cukrzyca, epilepsja, porażenie mózgowe);

• w stosunku do których stwierdzono potrzebę udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (nieposiadających ani opinii, ani orzeczenia).

 

Karolina Kuna

Logokarty. Głoski syczące

ISBN 978-83-8080-098-4

„Logokarty” to zbiór uniwersalnych kart utrwalających głoski syczące. Możemy ich używać w trakcie różnych gier i zabaw – również tych, które początkowo nie miały przeznaczenia logopedycznego. Oprócz materiału wyrazowego logokarty zawierają również ilustracje i szyfry. Na kartach znajdują się różnorodne ćwiczenia, polegające między innymi na znajdowaniu rymów, podziale słów na sylaby, rozwiązywaniu zagadek i kalamburów, tworzeniu antonimów, zdrobnień, anagramów.

 

 

Małgorzata Kobus, Marzena Polinkiewicz

Zdania obrazkowo-wyrazowe. Materiał do terapii głosek p, pi, b, bi, m, mi

ISBN 978-83-8080-139-4

Druga część ćwiczeń logopedycznych "Zdania obrazkowo-wyrazowe" obejmuje swoim zakresem terapię głosek p, pi, b, bi, m, mi. Materiał przeznaczony jest do terapii logopedycznej dzieci w każdym wieku z nieprawidłową wymową głosek dwuwargowych, dzieci niepełnosprawnych intelektualnie oraz objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju. Ćwiczenia w ciekawy sposób angażują malucha i rodzica w terapię. Ich konstrukcja powoduje, że dziecko nie tylko ćwiczy wymowę, ale także percepcję wzrokową i słuchową oraz prawidłową odmianę wyrazów. Ponadto zeszyt zawiera dużo materiału obrazkowego, który rozwija i wzbogaca słownictwo najmłodszych.

  

  

  

Małgorzata Barańska

W górę, w prawo i na wprost. Ćwiczenia rozwijające orientację w przestrzeni oraz słownik dziecka

ISBN 978-83-8080-097-7

Celem niniejszej książeczki jest pomoc w doskonaleniu u dziecka orientacji w przestrzeni, ale w ścisłym powiązaniu z rozwijaniem sprawności językowej. Książeczka składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy z nich dotyczy przede wszystkim położenia w przestrzeni, drugi – głównie ruchu w przestrzeni, a trzeci stron lewa – prawa oraz kierunków w lewo, w prawo, na lewo od, na prawo od, czyli tego, co dość często sprawia dzieciom kłopot. Pierwszy rozdział zawiera dwadzieścia pięć scenariuszy, drugi piętnaście, a trzeci dziesięć. Osią każdego scenariusza jest wierszyk. Z książeczki skorzystają nauczyciele przedszkolaków, uczniów klasy pierwszej oraz dzieci, które z jakiegokolwiek powodu potrzebują szczególnego wsparcia w rozwoju.

 

 

Ilona Bidzan-Bluma, Paulina Golińska

Umysł lubi tworzyć. Ćwiczenia pamięci i innych funkcji poznawczych na każdy dzień miesiąca

ISBN : 978-83-8080-133-2

Książka „Umysł lubi tworzyć. Ćwiczenia pamięci i innych funkcji poznawczych na każdy dzień miesiąca” powstała jako propozycja treningu dla osób zdrowych oraz wymagających wsparcia, które chcą poprawić swoje funkcjonowanie poznawcze. Publikacja zawiera propozycje ćwiczeń usprawniających pamięć wzrokową, autobiograficzną, procesy uwagowe, funkcje wykonawcze i wzrokowo-przestrzenne.

Recenzowaną książkę traktuję jako propozycję treningu funkcji poznawczych. Bardzo dobrze oceniam samą ideę treningu, czyli zalecenie codziennego lub z niewielkimi przerwami czasowymi wykonywania prezentowanych ćwiczeń. Jest to absolutnie zgodne ze współczesną wiedzą o mózgu, jego plastyczności i tworzeniu aktywnych sieci neuronalnych. Idea treningu jest też dobrze realizowana poprzez powtarzalność pewnych ćwiczeń, jak na przykład przypominanie sobie wydarzeń w ciągu dnia. […] Dobrym pomysłem jest umiejscowienie w książce słowniczka ważnych dla odbiorcy książki pojęć z obszaru neuropsychologii poznawczej. […] Podsumowując, rekomenduję recenzowaną książkę do publikacji jako pozycję, która wesprze zarówno pacjentów, jak i osoby zdrowe w podtrzymywaniu oraz terapii stanu funkcji poznawczych.

dr hab. Aneta R. Borkowska, prof. nadzw. UMCS

Patronat nad publikacją objęły:

 

 

Magdalena Jarosz

Szyfrogramy logopedyczne. Szereg szumiący, syczący, ciszący, głoski L i R

ISBN 978-83-8080-131-8

„Szyfrogramy logopedyczne” powstały, by urozmaicić i uatrakcyjnić ćwiczenia artykulacyjne. Jest to sprawdzona pomoc w korygowaniu zaburzonej wymowy głosek trzech szeregów: szumiącego, syczącego i ciszącego oraz głosek [l] i [r]. W zbiorze znajdują się ćwiczenia z 80 tabelami, dzięki którym dzieci doskonalą artykulację określonych głosek w nagłosie, śródgłosie, wygłosie oraz w trudniejszych grupach spółgłoskowych. Rozszyfrowywanie i szyfrowanie wyrazów to ćwiczenie aktywizujące i pobudzające mózg. Publikacja pomaga zatem nie tylko w korygowaniu zaburzonej wymowy głosek, ale również wpływa na usprawnienie spostrzegawczości i koncentracji. Ponadto dzieci ćwiczą umiejętność analizy i syntezy sylabowej oraz doskonalą swoją orientację na płaszczyźnie. Ćwiczenia można wykorzystać zarówno w trakcie zajęć w szkole (indywidualnych i grupowych), jak i w domu.

  

Piotr Winczewski 

Tradycyjne gry i zabawy świetlicowe

ISBN 978-83-8080-086-1

W książce przypomniano 125 najatrakcyjniejszych gier i zabaw świetlicowych z lat 1821–1936. Jak łatwo ocenić, zdecydowanie przewyższają one walorami dydaktycznymi i wychowawczymi wiele z najpopularniejszych obecnie. Zbiorek adresowany jest przede wszystkim do nauczycieli zatrudnionych w świetlicach szkolnych. Opisane gry i zabawy towarzyskie okażą się przydatne także w pracy środowiskowej i terapeutycznej. Można również sięgnąć po nie, organizując wakacyjny wypoczynek dzieci oraz zielone szkoły. By ułatwić pedagogom korzystanie z przypomnianych zabaw, zaadaptowano je do wymogów stawianych przez dzisiejszą szkołę. Dlatego każdą z nich sfabularyzowano oraz precyzyjnie opisano ich cele w sferach dydaktycznej i wychowawczej.

 

  

Magdalena Kirska-Okuniewska 

To nie problem! Historyjki społeczne dla najmłodszych

ISBN: 978-83-8080-088-5 (komplet 2 części)

Sprawy małego człowieka dorosłym często wydają się błahe, ale z perspektywy parolatka wizyta u fryzjera, obcinanie paznokci czy wymiana ubrań na nowe to wydarzenia niezwykle istotne i – niestety – często nastręczające trudności. Nierozumiejące procesów fizjologicznych i fizycznych oraz norm społecznych dziecko często buntuje się przeciw wymuszanymi nimi zachowaniom, co u rodziców powoduje frustrację i poczucie bezradności, a dla całej rodziny oznacza niepotrzebny stres. Niniejsza publikacja tłumaczy dzieciom, po co i jak robi się pewne rzeczy (takie jak ubieranie się, przerywanie zabawy, mycie zębów, chodzenie do lekarza, dzielenie się), a rodzicom podpowiada, w jaki sposób przedstawiać nowe wydarzenia i zmiany, których nie da się uniknąć. Proponowana forma – książeczki do wycinania i kolorowania – pozwala na nadanie uniwersalnym historyjkom społecznym indywidualnego charakteru, wynikającego z odczuć i doświadczeń najmłodszych czytelników.

 

 

 

do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl