Zapowiedzi wydawnicze

 

Agnieszka Borowska-Kociemba, Małgorzata Krukowska

Matematyka 3. Karty pracy dla uczniów z niepełnosprawnością

ISBN 978-83-8080-141-7

Publikacja przeznaczona jest dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością sprzężoną, autyzmem i innymi deficytami rozwojowymi. Może być stosowana w przedszkolach i szkołach specjalnych, klasach integracyjnych i oddziałach edukacyjno-terapeutycznych oraz podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Może być również wykorzystana jako materiał przygotowujący do edukacji wczesnoszkolnej, czyli w przedszkolach masowych. Karty pracy mogą posłużyć także rodzicom do pracy z dziećmi w domu. Zostały one przygotowane z myślą zarówno o pracy z całym zespołem, jak i w trakcie zajęć indywidualnych. Materiał zawiera zadania dotyczące:

• poznawania i utrwalania podstawowych pojęć kalendarzowych;

• orientacji w stosunkach przestrzennych;

• umiejętności wyodrębniania zbiorów;

• wyodrębniania i porównywania cech wielkościowych;

• rozpoznawania figur geometrycznych;

• poznawania i utrwalania znajomości cyfr w zakresie 12;

• podstawowych działań matematycznych

Red. Kathy Charner, Maureen Murphy, Charlie Clark

Księga zabaw dla niemowlaków i maluchów. Dla dzieci w wieku 0–3 lat

ISBN 978-83-7744-157-2

Książka przedstawia ponad 300 zabaw przygotowanych specjalnie z myślą o niemowlętach i dzieciach w wieku poniemowlęcym. Zajęcia te, wyłonione w konkursie krajowym (USA) oraz uznane za najlepsze z najlepszych, pobudzają dziecięcą wyobraźnię i stwarzają wspaniałe możliwości do nauki, kształtując umiejętności z wielu obszarów rozwojowych, m.in. językowe, sensoryczne, poznawcze, społeczno-emocjonalne, motoryczne. Przejrzysta struktura zabaw ułatwia ich zastosowanie, a także pozwala na dopasowanie treści do potrzeb dziecka. To cenna pomoc dydaktyczna dla nauczycieli przedszkola i zarazem inspirująca lektura dla rodziców, która zapewni maluchom mnóstwo radości.

Kazimierz Słupek

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań

ISBN 978-83-8080-135-6

Książka ta adresowana jest do nauczycieli i specjalistów chcących uporządkować swoją wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, form i metod pracy pozwalających zindywidualizować wobec nich wymagania, a także procedur udzielania im pomocy psychologiczno-pedagogicznej i możliwości formalnych, jakie stwarza system oświatowy dla wyrównywania szans edukacyjnych. Dodatkowo książka zawiera propozycję arkuszy służących opracowaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Karolina Kuna

Logokarty. Głoski syczące

ISBN 978-83-8080-098-4

„Logokarty” to zbiór uniwersalnych kart utrwalających głoski syczące. Możemy ich używać w trakcie różnych gier i zabaw – również tych, które początkowo nie miały przeznaczenia logopedycznego. Oprócz materiału wyrazowego logokarty zawierają również ilustracje i szyfry. Na kartach znajdują się różnorodne ćwiczenia, polegające między innymi na znajdowaniu rymów, podziale słów na sylaby, rozwiązywaniu zagadek i kalamburów, tworzeniu antonimów, zdrobnień, anagramów.

Beata Blok, Zofia Brzeska, Małgorzata Marszałek, Katarzyna Radtke-Michalewska

Uczę się rozumieć innych. Historyjki mentalistyczne dla dzieci ze spektrum autyzmu

ISBN 978-83-8080-136-3

Strategie uczenia dzieci o zaburzonym rozwoju, w tym ze spektrum autyzmu, ciągle ewoluują, ale tych najbardziej efektywnych jest cały czas bardzo mało. Wśród nich są te, które wykorzystują historyjki obrazkowe. Rzeczywiście do uczenia dzieci z autyzmem mogą być one wykorzystywane, ale ważne jest, żeby były to przede wszystkim historyjki opowiadające o relacjach zachodzących pomiędzy ludźmi, w jakie zwykle wchodzimy w naturalnych, życiowych sytuacjach. Czwarta część serii Uczę się rozumieć innych, którą trzymają Państwo w ręku, zawiera zbiór takich ilustracji – historyjek mentalistycznych. Żeby je prawidłowo ułożyć, dziecko musi posłużyć się zdolnością do mentalizowania, czyli wczuwania się w stany mentalne ich bohaterów. Mamy przekonanie, że historyjki zawarte w tej publikacji będą pomocne w kształtowaniu umiejętności postrzegania innych pod kątem rozumienia relacji, w jakie wchodzą, rozpoznawania powodów, którymi się kierują, czyli rozumienia intencji i zamiarów.

 

Małgorzata Kobus, Marzena Polinkiewicz

Zdania obrazkowo-wyrazowe. Materiał do terapii głosek p, pi, b, bi, m, mi

ISBN 978-83-8080-139-4

Druga część ćwiczeń logopedycznych Zdania obrazkowo-wyrazowe obejmuje swoim zakresem terapię głosek p, pi, b, bi, m, mi. Materiał przeznaczony jest do terapii logopedycznej dzieci w każdym wieku z nieprawidłową wymową głosek dwuwargowych, dzieci niepełnosprawnych intelektualnie oraz objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju. Ćwiczenia w ciekawy sposób angażują malucha i rodzica w terapię. Ich konstrukcja powoduje, że dziecko nie tylko ćwiczy wymowę, ale także percepcję wzrokową i słuchową oraz prawidłową odmianę wyrazów. Ponadto zeszyt zawiera dużo materiału obrazkowego, który rozwija i wzbogaca słownictwo najmłodszych.

 

 

Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Moje zdrowie

ISBN 978-83-8080-112-7

„Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną” to seria książek opracowana na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. Będzie ona pomocna dla nauczycieli i terapeutów podczas realizacji treści nauczania i wychowania zawartych w podstawie programowej. W tej książce przedstawiono zagadnienia dotyczące działów „Moje zdrowie” i „Ja w chorobie”. Do ich omówienia wykorzystano zdjęcia. Na stronach parzystych znajdują się fotografie dla ucznia. Na stronach nieparzystych – pytania, które czyta nauczyciel, terapeuta lub rodzic. Pierwsze pytania dotyczą zdjęcia. Kolejne pomagają zdobyć lub utrwalić dodatkowe wiadomości i umiejętności związane z omawianym tematem. Ostatnie pytania dotyczą doświadczeń ucznia. Pod pytaniami umieszczono ćwiczenia dla dziecka, dzięki którym ma ono utrwalić zdobyte informacje.

Maria Kożuchowska

Hania, Adelajda i czasozmieniacz. Bajka psychoterapeutyczna dla dzieci zmagających się z nieśmiałością

ISBN 978-83-8080-132-5

Nieśmiałość jest powszechnym dziecięcym problemem, który może negatywnie wpływać na samoocenę oraz relacje z innymi ludźmi. Bajkoterapia to jeden ze skutecznych sposobów na udzielenie nieśmiałemu dziecku emocjonalnego wsparcia. Celem bajki terapeutycznej jest zaspokojenie potrzeb dziecka, dostarczenie mu wiedzy oraz wzorców skutecznych zachowań, redukcja napięcia, pomoc w zrozumieniu siebie oraz innych. „Hania, Adelajda i czasozmieniacz” to bajka terapeutyczna, która opowiada o radzeniu sobie z nieśmiałością, relacjach rówieśniczych i towarzyszących im emocjach. Publikacja zawiera również część poradnikową ze wskazówkami dla rodziców i terapeutów.

 

Segregacja odpadów. Materiały edukacyjne

ISBN 978-83-8080-129-5

Zestaw materiałów edukacyjnych Segregacja odpadów pozwoli wprowadzić dzieci w niełatwy temat sortowania śmieci, co stanowi przecież nieodłączny element codziennego doświadczenia maluchów. Publikacja składa się z sześciu kart, na których przedstawione zostały pojemniki na odpady: papierowe (pojemnik niebieski), metalowe i plastikowe (pojemnik żółty), szklane (pojemnik zielony), biologiczne (pojemnik brązowy), resztkowe (pojemnik czarny) oraz symbol przekreślonego pojemnika wskazujący na zakaz wyrzucania poza przeznaczonymi do tego miejscami odpadów niebezpiecznych, zagrażających środowisku. Do tego dołączono pięć kart z fotografiami najczęstszych produktów, które wykorzystujemy w codziennym życiu i które każdego dnia trafiają do kosza. Ostatnia karta zawiera etykiety z podpisami pojemników. Dzięki załączonym rzepom dziecko z pomocą dorosłego może po wycięciu zdjęcia i etykiety umieścić je na planszy z odpowiednim pojemnikiem.

Renata Malek

Między nami, między słowami. Rozpoznawanie i nazywanie relacji międzyludzkich i emocji

ISBN 978-83-8080-096-0

Jak rozpoznać, kiedy ludzie są sobie bliscy, a kiedy nie umieją się porozumieć, kiedy wspierają się, a kiedy sprawiają sobie przykrość, kiedy sprzeczają się, a kiedy żartują? Relacje, które tworzą się między nami, często nie potrzebują słów. To, co najważniejsze, kryje się między słowami – w wymownym uśmiechu, znaczącym geście lub spojrzeniu pełnym emocji. Nauce dostrzegania, rozpoznawania i interpretacji tych małych (a zarazem wielkich) znaków w codziennych sytuacjach służy zbiór fotografii i pytań, które znajdują się w tej publikacji. Może być ona pomocą edukacyjną i terapeutyczną w pracy z dziećmi (i nie tylko), które lubią widzieć i wiedzieć więcej, a także dla tych, które mają trudności na przykład w wyrażaniu lub odczytywaniu emocji.

 

Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Ja i przyroda

ISBN 978-83-8080-111-0

„Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną” to seria książek opracowana na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. Będzie ona pomocna dla nauczycieli i terapeutów podczas realizacji treści nauczania i wychowania zawartych w podstawie programowej. W tej książce przedstawiono zagadnienia dotyczące działu „Ja i przyroda”. Do ich omówienia wykorzystano zdjęcia. Na stronach parzystych znajdują się fotografie dla ucznia. Na stronach nieparzystych – pytania, które czyta nauczyciel, terapeuta lub rodzic. Pierwsze pytania dotyczą zdjęcia. Kolejne pomagają zdobyć lub utrwalić dodatkowe wiadomości i umiejętności związane z omawianym tematem. Ostatnie pytania dotyczą doświadczeń ucznia. Pod pytaniami umieszczono ćwiczenia dla dziecka, dzięki którym ma ono utrwalić zdobyte informacje.

Małgorzata Barańska

W górę, w prawo i na wprost. Ćwiczenia rozwijające orientację w przestrzeni oraz słownik dziecka

ISBN 978-83-8080-097-7

Celem publikacji jest pomoc w rozwijaniu u dziecka orientacji w przestrzeni, ale w ścisłym powiązaniu z udoskonalaniem sprawności językowej. Książeczka składa się z dwóch rozdziałów. Pierwszy z nich dotyczy przede wszystkim położenia w przestrzeni, a drugi ‒ głównie ruchu w przestrzeni. Obie części zawierają po 25 scenariuszy zajęć, opartych na podobnych ‒ ale nie identycznych ‒ schematach. Osią każdego scenariusza jest wierszyk. Z książeczki skorzystają nauczyciele przedszkolaków, uczniów klasy pierwszej oraz dzieci, które z jakiegokolwiek powodu potrzebują szczególnego wsparcia w rozwoju.

 

Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Ja jako konsument

ISBN 978-83-8080-110-3

„Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną” to seria książek opracowana na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. Będzie ona pomocna dla nauczycieli i terapeutów podczas realizacji treści nauczania i wychowania zawartych w podstawie programowej. W tej książce przedstawiono zagadnienia dotyczące działu „Ja jako konsument”. Do ich omówienia wykorzystano zdjęcia. Na stronach parzystych znajdują się fotografie dla ucznia. Na stronach nieparzystych – pytania, które czyta nauczyciel, terapeuta lub rodzic. Pierwsze pytania dotyczą zdjęcia. Kolejne pomagają zdobyć lub utrwalić dodatkowe wiadomości i umiejętności związane z omawianym tematem. Ostatnie pytania dotyczą doświadczeń ucznia. Pod pytaniami umieszczono ćwiczenia dla dziecka, dzięki którym ma ono utrwalić zdobyte informacje.

 

 

   

LOGOŚWINKI 2

„Logoświnki 2” to gra logopedyczna przeznaczona to terapii mowy bezdźwięcznej, a dokładnie wywołania i utrwalania głosek w, wi, b, bi, d, g, gi w sylabach, logotomach i wyrazach. Gra składa się z 3 talii po 52 karty. Żółta talia zawiera materiał sylabowy pomocny w wywołaniu dźwięczności głosek: b (mmmba, mmmbe, mmmbo itd.), d (nnnda, nnnde, nnndo itd.), w (awa, wa itd.), g (ga itd.), gi (gie itd.), bi (bia itd.), sylaby i logotomy, za pomocą których najłatwiej utrwalić wymowę głosek dźwięcznych. Talie turkusowa i fioletowa zawierają materiał do następnego etapu terapii – utrwalania dźwięcznych głosek w nagłosie i śródgłosie wyrazów. Zaproponowana zabawa Logoświnki 2 może być wykorzystywana przez terapeutów, logopedów zarówno na zajęciach indywidualnych, jak i grupowych. Przeznaczona jest dla dwóch lub więcej uczestników.

 

Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Ja jako uczeń

ISBN : 978-83-8080-109-7

„Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną” to seria książek opracowana na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. Będzie ona pomocna dla nauczycieli i terapeutów podczas realizacji treści nauczania i wychowania zawartych w podstawie programowej. W tej książce przedstawiono zagadnienia dotyczące działu „Ja – uczeń”. Do ich omówienia wykorzystano zdjęcia. Na stronach parzystych znajdują się fotografie dla ucznia. Na stronach nieparzystych – pytania, które czyta nauczyciel, terapeuta lub rodzic. Pierwsze pytania dotyczą zdjęcia. Kolejne pomagają zdobyć lub utrwalić dodatkowe wiadomości i umiejętności związane z omawianym tematem. Ostatnie pytania dotyczą doświadczeń ucznia. Pod pytaniami umieszczono ćwiczenia dla dziecka, dzięki którym ma ono utrwalić zdobyte informacje.

 

 

Ilona Bidzan-Bluma, Paulina Golińska

Umysł lubi tworzyć. Ćwiczenia pamięci i innych funkcji poznawczych na każdy dzień miesiąca

ISBN : 978-83-8080-133-2

Książka „Umysł lubi tworzyć. Ćwiczenia pamięci i innych funkcji poznawczych na każdy dzień miesiąca” powstała jako propozycja treningu dla osób zdrowych oraz wymagających wsparcia, które chcą poprawić swoje funkcjonowanie poznawcze. Publikacja zawiera propozycje ćwiczeń usprawniających pamięć wzrokową, autobiograficzną, procesy uwagowe, funkcje wykonawcze i wzrokowo-przestrzenne.

Recenzowaną książkę traktuję jako propozycję treningu funkcji poznawczych. Bardzo dobrze oceniam samą ideę treningu, czyli zalecenie codziennego lub z niewielkimi przerwami czasowymi wykonywania prezentowanych ćwiczeń. Jest to absolutnie zgodne ze współczesną wiedzą o mózgu, jego plastyczności i tworzeniu aktywnych sieci neuronalnych. Idea treningu jest też dobrze realizowana poprzez powtarzalność pewnych ćwiczeń, jak na przykład przypominanie sobie wydarzeń w ciągu dnia. […] Dobrym pomysłem jest umiejscowienie w książce słowniczka ważnych dla odbiorcy książki pojęć z obszaru neuropsychologii poznawczej. […] Podsumowując, rekomenduję recenzowaną książkę do publikacji jako pozycję, która wesprze zarówno pacjentów, jak i osoby zdrowe w podtrzymywaniu oraz terapii stanu funkcji poznawczych.

dr hab. Aneta R. Borkowska, prof. nadzw. UMCS

Patronat nad publikacją objęły:

 

 

Magdalena Jarosz

Szyfrogramy logopedyczne. Szereg szumiący, syczący, ciszący, głoski L i R

ISBN 978-83-8080-131-8

„Szyfrogramy logopedyczne” powstały, by urozmaicić i uatrakcyjnić ćwiczenia artykulacyjne. Jest to sprawdzona pomoc w korygowaniu zaburzonej wymowy głosek trzech szeregów: szumiącego, syczącego i ciszącego oraz głosek [l] i [r]. W zbiorze znajdują się ćwiczenia z 80 tabelami, dzięki którym dzieci doskonalą artykulację określonych głosek w nagłosie, śródgłosie, wygłosie oraz w trudniejszych grupach spółgłoskowych. Rozszyfrowywanie i szyfrowanie wyrazów to ćwiczenie aktywizujące i pobudzające mózg. Publikacja pomaga zatem nie tylko w korygowaniu zaburzonej wymowy głosek, ale również wpływa na usprawnienie spostrzegawczości i koncentracji. Ponadto dzieci ćwiczą umiejętność analizy i syntezy sylabowej oraz doskonalą swoją orientację na płaszczyźnie. Ćwiczenia można wykorzystać zarówno w trakcie zajęć w szkole (indywidualnych i grupowych), jak i w domu.

 

 

 

Agata Perchalec-Wykręt, Magdalena Sabik ilustracje: Adam Święcki  

Pierwsze zabawy z integracji sensorycznej dla maluchów

ISBN 978-83-8080-103-5

Książka została przygotowana z myślą o dzieciach, dla których pokazywanie swoich emocji i odczytywanie emocji innych jest bardzo trudne. Na każdej rozkładówce omówiono inną emocję. Na początku dziecko ogląda buźkę przedstawiającą daną emocję oraz odpowiada na pytania dotyczące wyglądu oczu, ust, brwi oraz innych charakterystycznych cech. Następnie stojąc przed lustrem, stara się pokazać te same emocje co buźka. Na koniec opowiada, jak wyglądała jego twarz i inne części ciała podczas pokazywania emocji, oraz opisuje, co wtedy czuło. Na kolejnym etapie ćwiczenia dziecko musi odnaleźć omawianą emocję na zdjęciach oraz na obrazkach, a także narysować ją na twarzy chłopca i dziewczynki.

 

 

Jacek Stojanowski  

Rozwijanie komunikacji. Karty pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem oraz problemami w komunikowaniu się

ISBN 978-83-8080-128-8

Karty pracy powstały z myślą o uczniach mających problemy z komunikowaniem się. Proponowane zadania rozwijają kompetencje społeczne, uczą prawidłowych relacji oraz interakcji z innymi. Uczeń może lepiej pokonywać komunikacyjne bariery, zdobywając przy tym narzędzia do sprawniejszego porozumiewania się. Dzięki temu może on nabyć szereg umiejętności niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu. Publikacja zawiera zbiór ćwiczeń do wykonania. Dziecko na kolejnych kartach pracy uczy się nazywać emocje, mówić o sobie, o opowiadaniach, które słyszało, poznaje bariery komunikacyjne i sposoby ich pokonywania, zaznajamia się z różnymi sposobami komunikowania się. Zadania uwzględniają specyfikę pracy z osobami porozumiewającymi się pozawerbalnie i są zróżnicowane pod względem stopnia trudności. Umożliwia to dostosowanie pracy do indywidualnych możliwości danego ucznia. Część z zadań po rozwiązaniu może posłużyć uczniowi jako karty do porozumiewania się z otoczeniem.

 

 

Agnieszka Borowska-Kociemba, Małgorzata Krukowska 

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Karty pracy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Część 1 ISBN 978-83-8080-125-7; Część 2 ISBN 978-83-8080-126-4

Karty pracy adresowane są do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością sprzężoną, autyzmem, dysleksją oraz różnymi deficytami rozwojowymi. Przeznaczone są do stosowania w przedszkolach masowych oraz specjalnych, a także w nauczaniu początkowym w klasach integracyjnych i oddziałach edukacyjno-terapeutycznych podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Mogą być również wykorzystane jako materiał przygotowujący do edukacji wczesnoszkolnej.

 

 

Grażyna Woźniak-Głowacz  

Genialnie prosta nauka liter. Przewodnik dla każdego, kto chce wprowadzić dziecko w świat liter

ISBN 978-83-8080-124-0

Niniejsza publikacja w przystępny, przejrzysty i zaskakująco prosty sposób przedstawia krok po kroku efektywną metodę poznawania liter przez dziecko. Prezentowana metoda opiera się ona na założeniach mnemotechniki i pozwala na ukonkretnienie materiału abstrakcyjnego, jakim są litery. W książce wykorzystano mnemotechniczną zasadę skojarzenia i podobieństwa kształtu litery do kształtu dobrze znanego zwierzęcia, przedmiotu, znanej rośliny lub osoby.

 

  

Kazimierz Słupek 

Mnożenie i dzielenie od 2 x 2 do 5 x 10 (10 x 5);

Mnożenie i dzielenie od 2 x 2 do 10 x 10;

Mnożenie i dzielenie od 2 x 6 (6 x 2) do 10 x 10

ISBN: 978-83-8080-099-1

ISBN: 978-83-8080-100-4

ISBN: 978-83-8080-101-1

Zestawy ćwiczeń proponowane w niniejszej publikacji mają służyć rozwijaniu u najmłodszych uczniów sprawności rachunkowej jako jednego z podstawowych celów elementarnej edukacji w zakresie umiejętności matematycznych. Poszczególne ćwiczenia mogą być wykorzystywane przez nauczycieli (terapeutów pedagogicznych, rodziców) w formie kart pracy. W każdym z zadań po prawidłowym wykonaniu działań można odczytać hasło, co z jednej strony uatrakcyjnia ćwiczenie, z drugiej zaś pozwala na szybką ocenę prawidłowości obliczeń. Proponowane zadania doskonalą również percepcję wzrokową. Dodatkowym rodzajem ćwiczenia może być objaśnienie słów (wyrażeń, związków między wyrazami) stanowiących rozwiązanie zadania. Materiał ćwiczeniowy jest bardzo różnorodny i obejmuje zadania typu: domina, ciągi, piramidki, zakreślanki i krzyżówki. Pod każdym zadaniem znajduje się instrukcja jego wykonania. Wskazane jest, aby przeczytał ją i objaśnił dziecku nauczyciel (lub inny dorosły).

 

Olga Kłodnicka 

Co mnie otacza? Karty pracy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i trudnościami w komunikacji

ISBN 978-83-8080-105-9

Niniejsza publikacja powstała, aby pomóc w codziennej terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i trudnościami w komunikacji. Materiał prezentowany na kartach pracy jest spójny i nie obejmuje zbędnych, zakłócających percepcję treści. W każdym dziale wprowadzono kilka najważniejszych słów i jedną cyfrę. Ponadto na każdej karcie znajdują się miniaturki obrazków niepozwalające zapomnieć o przerobionym już materiale. Wszystkie działy zakończone są sprawdzianami wiadomości, które pozwolą dorosłemu ocenić, czy przedstawione treści zostały przez dziecko wystarczająco dobrze zrozumiane i zapamiętane.

Piotr Winczewski 

Tradycyjne gry i zabawy świetlicowe

ISBN 978-83-8080-086-1

W książce przypomniano 125 najatrakcyjniejszych gier i zabaw świetlicowych z lat 1821–1936. Jak łatwo ocenić, zdecydowanie przewyższają one walorami dydaktycznymi i wychowawczymi wiele z najpopularniejszych obecnie. Zbiorek adresowany jest przede wszystkim do nauczycieli zatrudnionych w świetlicach szkolnych. Opisane gry i zabawy towarzyskie okażą się przydatne także w pracy środowiskowej i terapeutycznej. Można również sięgnąć po nie, organizując wakacyjny wypoczynek dzieci oraz zielone szkoły. By ułatwić pedagogom korzystanie z przypomnianych zabaw, zaadaptowano je do wymogów stawianych przez dzisiejszą szkołę. Dlatego każdą z nich sfabularyzowano oraz precyzyjnie opisano ich cele w sferach dydaktycznej i wychowawczej.

 

  

Magdalena Kirska-Okuniewska 

To nie problem! Historyjki społeczne dla najmłodszych

ISBN: 978-83-8080-088-5 (komplet 2 części)

Sprawy małego człowieka dorosłym często wydają się błahe, ale z perspektywy parolatka wizyta u fryzjera, obcinanie paznokci czy wymiana ubrań na nowe to wydarzenia niezwykle istotne i – niestety – często nastręczające trudności. Nierozumiejące procesów fizjologicznych i fizycznych oraz norm społecznych dziecko często buntuje się przeciw wymuszanymi nimi zachowaniom, co u rodziców powoduje frustrację i poczucie bezradności, a dla całej rodziny oznacza niepotrzebny stres. Niniejsza publikacja tłumaczy dzieciom, po co i jak robi się pewne rzeczy (takie jak ubieranie się, przerywanie zabawy, mycie zębów, chodzenie do lekarza, dzielenie się), a rodzicom podpowiada, w jaki sposób przedstawiać nowe wydarzenia i zmiany, których nie da się uniknąć. Proponowana forma – książeczki do wycinania i kolorowania – pozwala na nadanie uniwersalnym historyjkom społecznym indywidualnego charakteru, wynikającego z odczuć i doświadczeń najmłodszych czytelników.

 

 

 

 Renata Naprawa, Alicja Tanajewska 

 Uczę się czytać, pisać i liczyć. Przewodnik dla nauczyciela

 ISBN 978-83-8080-104-2

Prezentowany przewodnik dla nauczyciela odnosi się do treści nauczania zawartych w publikacjach Alicji Tanajewskiej i Renaty Naprawy Uczę się czytać, pisać i liczyć. Karty pracy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, cz. 1–4. Jest skierowany do nauczycieli uczących: uczniów ze specjalnymi potrzebami; uczniów edukacji wczesnoszkolnej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim; uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym; uczniów z trudnościami w uczeniu się wynikającymi z deficytów rozwojowych; sześciolatków w normie intelektualnej, których rozwój przebiega typowo; nauczycieli szkół masowych i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych; rodziców uczniów. Przewodnik umożliwi nauczycielom zapis tematów zajęć w dziennikach lekcyjnych oraz monitorowanie realizacji podstawy programowej.

 

 

 

 Aneta Winczewska 

 Widzę, słyszę, czuję… Zabawy aktywizujące zmysły kilkulatków

Czytelnicy znajdą w tej książce fabularyzowane zabawy, które ułatwiają integrowanie doznań zmysłowych dzieci z deficytami rozwojowymi. Mogą one zachęcić kilkulatków do ilustrowania ruchem narracji nauczyciela oraz twórczego przetwarzania „dostarczanych” im bodźców odbieranych poszczególnymi zmysłami. Zaprezentowany materiał nie jest alternatywą dla rozwiązań stosowanych przez specjalistów metody integracji sensorycznej, lecz jest ich twórczą interpretacją.  Publikacja adresowana jest przede wszystkim do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, pedagogów i wolontariuszy pracujących w świetlicach terapeutycznych oraz studentów, którzy w przyszłości zamierzają prowadzić zajęcia przeznaczone dla kilkulatków. Zamieszczone pomysły mogą wykorzystywać także rodzice podczas domowych ćwiczeń, które mają wspomagać rozwijanie sprawności ich własnych dzieci.

 

do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl